نهالستان

نهالستان شکوفه امید البرز به تلاش دکتر مصطفوی با بیش از 40 سال تجربه در درختان میوه راه اندازی گردیده و اکنون در زمینه تولید نهال‌های اصلاح شده در شهر کرج مشغول به فعالیت می‌باشند. در این نهالستان سعی بر این می‌باشد آخرین و به روزترین روش‌ها در زمینه تولید انواع ارقام مطلوب بر روی پایه رویشی زودبارده استفاده شود. از نمونه فعالیت این نهالستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در زمینه تولید درختان سیب: از جمله ارقام معروف سیب گلدن دلیشیز (زرد لبنان)، رد دلیشیز (قرمز لبنان) سیب تابستانه گلاب کهنز، سیب تابستانه گالا، سیب سبز گرانی اسمیت، و همچنین ارقام دیگر مانند استارکینگ (قرمز فرانسه) و جوناگلد اشاره کرد. ارقام مذکور پیوند شده بر روی پایه های رویشی مالینگ: M9 ، M7 و مالینگ مرتون MM106 و MM111 اشاره کرد. از محاسن این پایه ها میتوان زودباردهی ، کشت متراکم 1200 اصله تا 4000  اصله درخت در هکتار و که منجر به عملکرد بالا می‌شود نام برد. میانگین عملکرد ارقام بر روی پایه های بذری 15 تن در هکتار می‌باشد در صورتی که بر روی پایه های رویشی بین 60 تا 120 تن در هکتار می‌باشد.

در خصوص گیلاس و آلبالو ، ارقام مختلف مانند گیلاس تکدانه، گیلاس صورتی و آلبالوی مجاری  روی پایه های بذری محلب و رویشی GISELA و MAXIMA استفاده می‌شود. از مزایای پایه های رویشی می‌توان به افزایش عملکرد از 5 تن در هکتار در پایه بذری به 25 تن در هکتار در پایه رویشی اشاره کرد.

در این مرکز انواع مختلفی از ارقام هلو  و شلیل به طور مثال: آلبرتای زودرس و دیررس، هلو انجیری، شلیل شمس، شلیل ردگلد و انواع هلو‌های مغان پیوند شده روی پایه های بذری میسوری و کشت بافتی GF و GN تولید می‌شود. با استفاده از پایه های رویشی عمر اقتصادی درختان هلو به بیش از 35 سال افزاش می‌یابد در صورتی که عمر درختان هلو روی پایه های بذری در حدو 5 تا 6 سال می‌باشد.

در زمینه تولید نهال آلو از پایه های رویشی MIROBALAN 29C  و پایه گوجه وحشی استفاده می‌‌شود و ارقام آلو کالیفرنیایی، آلو شابلون، آلو قطره طلا و گوجه سبز استفاده می‌شود.

برای تولید نهال های اصلاح شده زردآلو که با عمر بالا از پایه های PRUONUS DAMESTICA یا (آلوی وحشی) و یاپایه رویشی میرو بالان 29C استفاده میگردد و از ارقام مرغوب زردالو‌های شاهرودی زودرس و دیر رس با کیفیت بالا پیوند زده می‌شود.

در زمینه گلابی از پایه های رویشی Prydowarf و پایه بذی گلابی استفاده می‌شود که ارقام شاه میوه، درگزی، بیروتی بر روی بر روی پایه های مذکور پیوند می‌شوند. از مزایای این پایه ای رویش می توان از 15 تن بر روی پایه بذری به بیش از 60 تن روی پایه رویشی با استفاده از سیستم سیم کشی کوردون  افزایش داد.

در زمینه تولید انگور ارقام اصلاح شده با کیفیت بالا که شامل انگور: بیدانه سفید و قرمز بیدانه یا تامسون سیدلس و موسکات سیاه که با روش ماماروف تکثیر می‌شوند تولید می‌گردد. و با استفاده از سیستم های کاشت روسیمی یا کوردن و سیستم Y یا سیستم پاچراغی می ‌توان بین 50 تا 60 تن در هکتار محصول برداشت نمود.

 

 

ردیف

نوع نهال

رقم

ردیف

نوع نهال

رقم

1

ارقام هلو و شلیل روی پایه بذری

آلبرتای زودرس

8

سیب

رد دلیشز/ پایه رویشی M9.M7.MM111.MM106

آلبرتای دیررس

گلدن دلیشز/پایه رویشی M9.M7.MM111.MM106

انجیری

گرانی اسمیت/رویشی M9.M7.MM111.MM106

شلیل مغان

گلاب/ پایه رویشی M9.M7.MM111.MM106

ارقام هلو و شلیل روی پایه رویشی

آلبرتای زودرس/GF677

گالا/ پایه رویشی M9.M7.MM111.MM106

آلبرتای دیررس/GF677

گلدن دلیشز/پایه بذری

شلیل مغان / GN

رد دلیشز/ پایه بذری

شلیل شمس / GN

گلاب / پایه بذری

2

گیلاس

تکدانه/ پایه رویشی

9

 

پایه های رویشی سیب

M7

تکدانه/ پایه بذری محلب

M9

3

آلبالو

آلبالو مجار/ پایه بذری محلب

MM111

4

آلو

شابلون/پایه رویشی میروبالان

MM106

شابلون/ پایه بذری گوجه وحشی

10

توت (پیوندی)

کاکوزا

سانتاروزا / رویشی میروبالان

هرات

قطره طلا/ پایه گوجه وحشی

11

گردو

دو ساله تویسرکان

گوجه سبز/ پایه گوجه وحشی

12

انگو

 (قلمه ریشه دار)

بیدانه سفید

5

زردآلو

شاهرودی/ پایه گوجه وحشی

بیدانه قرمز

6

ارقام گلابی روی پایه رویشی

بیروتی / پیرودوارف

 

 

 

درگزی / پیرودوارف

 

 

 

ارقام گلابی روی پایه بذری

بیروتی

 

 

 

درگزی

 

 

 

شاه میوه

 

 

 

7

به

اصفهان

 

 

 

آخرین اخبار

تماس با ما

در صورتی که سئوال و یا راهنمایی نیاز دارید با ما تماس بگیرید

آدرس کانال تلگرام: @shekofehealborz
صفحه اینستاگرام: shekofehe.alborz

همراه: 09121610208

 

ساعات کاری

 کلیه روز های کاری ۸ تا ۵ حتی ایام تعطیل